Hisspresentation.

En hisspresentation borde alla ha. Jag har gjort min nu. Det är nyttigt att rannsaka sig själv ibland, gå igenom sina egna värderingar och titta på sig själv med andra ögon. Inte olämpligt att göra detta samtidigt som man (läs jag) läser en kurs i NVC, Nonviolent communications. Det är ett sätt att kommunicera där de grundläggande antagandena är: "Drivkraften bakom alla människors handlingar är försök att tillgodose behov och när dessa behov är hörda och bekräftade möjliggörs en gemensam grund för kontakt och samarbete." Mycket intressant.

En hisspresentation är en presentationom sig själv som får ta ca 2 min, inte längre tid än det tar att åka en hiss tillsammans. Nu beror det ju på hur många våningar man skall åka i hissen men ca två minuter kall presentation ta. Utgå från följande rubriker:
  •  Hur är jag privat?
  • Prestationer engagemang i arbetet/skolarbetet?
  • Jag i framtiden?
  • Vad tycker jag om i arbetet/skolarbetet?
  • Mina fritidsintressen? 
Sätt ca fyra punkter under varje rubrik och du har åstadkommit en hisspresentation. Bra att ha, speciellt i sammanhang där man skall söka kontakter och bygga nätverk. Jag hoppas att alla uppdaterar sin avärderingar ibland, skriver ner dem och sätter en definition på dem. Inte för många värderingar, max åtta. Förklara dem och rangordna dem, i takt med vår utveckling så utvecklas/omvecklas också våra värderingar. Kanske borde jag jobba som nån form av coach. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0